De 'Holland' was gebouwd voor twee doeleinden: bergen/slepen en passagiersvervoer. In eerste instantie misschien een vreemde en onlogische combinatie. Gelet op de bedrijfsfilosofie van rederij Doeksen niet zo'n vreemde combinatie, 's Zomers immers was er weinig te bergen, waardoor het schip nuttiger ingezet kon worden. De winter was het bergingsseizoen. Bij de bouw was rekening gehouden met het gebruik als veerboot. Het schip was niet voor niets zo luxe afgewerkt. Zo waren er een deksalon en benedensalon 1e klasse en een vestibule 1e klasse. Daarnaast waren er een dek- en benedenkajuit 2e klasse.
Theoretisch was er plaats voor ongeveer 800 passagiers. Zoveel zitplekken waren er echter niet. Bij drukte stond het dek dus ook altijd noodgedwongen vol, en was een paraplu af en toe geen overbodige luxe. Er konden 7 a 8 auto's mee, waarvoor eerst een stuk uit de verschansing verwijderd moest worden. Met mankracht kwamen de auto's op de juiste plek. Was er een bergingsklus in het toeristenseizoen, dan moest alles en iedereen als de bliksem van boord, en werd het schip zo snel mogelijk gereed gemaakt voor een eventueel veel lucratiever sjouwtje. Het behoeft geen verder betoog dat passagiersvervoer niet het meest interessante onderdeel van het werk was. De bemanning zal er ook niet altijd even gelukkig mee geweest zijn.
Een moeilijke combinatie
Enige kritiek van bemanningsleden (sleepbootmensen dus) zelf moet kunnen. Wanneer een schip aan twee doeleinden moet voldoen, gaat het één ten koste van het ander. Er waren bepaalde dingen die eigenlijk op een sleepboot niet konden. Neem het stuk verschansing dat weggehaald kon worden om auto's aan dekte krijgen. De verschansing was niet uit één stuk, maar er waren twee onderbrekingen, twee naden. Bij het slepen onderging de sleepkabel, die over het achterdek heen en weer ging, onnodige slijtage.
Een ander compromis, hoewel dat niets met passagiers te maken had, was het smalle en door de zeeg oplopende achterschip. Voor de lijn van het schip was dit bijzonder fraai. Bij het slepen kon het buitengewoon vervelend zijn. Voor het slepen was een lagere kont beter geweest.